När varumärket spretar eller budskapet är otydligt – börja med en tydlighetsanalys
Vad stämmer, vad skaver och vad kan bli tydligare? Låt analysen styra vad du tar tag i och i vilken ordning.
Jag hjälper dig att se klarare och prioritera tydligare så att du kan göra rätt från början.
Du får en lista på åtgärder som ger varumärket en ökad konkurrenskraft, bättre igenkänning, större tillit och ökad förståelse.

Vad tittar jag på i analysen?
Designen
Utseende, struktur, stil. Hur guidar du mottagaren? Hur skapar du intresse? Vilken känsla förmedlar du med färger, typsnitt och former? Hur konsekvent är du?
Språket
Ton, struktur, läsvänlighet. Hur pratar du? Vilken känsla förmedlar du i texterna? Hur tydliga och läsvänliga är de? Flyter de? Hur lättförståeliga är texterna? Vilken kvalitet har översättningarna?
Bildspråket
Känsla, komposition, stil. Skapar bilderna intresse? Bekräftar de orden? Vilken känsla förmedlar du med färgskala, komposition och ljus? Är bilderna informativa?
Helheten
Enhetligt, pålitligt, igenkänning. Hur tydligt är varumärket? Finns det igenkänning i alla kanaler? Matchar din kommunikation och din professionalitet varandra? Talar alla delar samma språk?
Hur går analysen till?
Steg 1
Ditt material.
Du skickar webbadress, socials, trycksaker, digitalt material, internkommunikation, e-postsignatur, eventbilder, bildekaler, storformat, bild på anslagstavlan i fikarummet osv. Överallt där du och ditt varumärke syns.
Steg 2
Analys och åtgärdslista.
Jag analyserar ditt material utifrån alla kriterier som ingår i min analysmetod. Därefter skapar jag en lista på förbättringar jag rekommenderar för att din kommunikation ska bli starkare, tydligare och mer hjärnvänlig.
Steg 3
Feedback och support.
Du får hela listan på konkreta förbättringar. Du tar den tid du behöver för att begrunda, planera och genomföra. Jag finns här för enklare frågor, support och feedback. Vill du ha regelbunden rådgivning under arbetet så kan vi ordna det också.
Känns det överväldigande?
Lugn. Du kan ta det steg för steg. Du väljer vad jag ska analysera, jag skickar offert och så tar vi det därifrån.
Börja till exempel med hemsidan och en annan kanal, som Linkedin, Instagram, eller manualen.
När du vet nuläge blir det lättare att göra en plan framåt.
Och det känns tryggare att ta besluten som leder dit du vill. Analysen ger dig koll på nuläget, en bild av vad som behöver göras och ett tydligt underlag för offerter om du behöver ta in extern hjälp.
Jag hjälper mina kunder ofta med att hitta inkonsekvenser i hur de uttrycker sig, vad de kallar sina produkter eller hur de förklarar användningen.
Undrar du vad det kostar?
Det beror på hur mycket du vill att jag analyserar. Så fort jag vet det skickar jag en offert.