Så skapar du en röd tråd i din kommunikation

Den röda tråden – har du en sådan i din marknadsföring och kommunikation? Eller spretar det lite, drar åt lite olika håll? Skiljer sig de olika kanalerna åt lite i uttryck och känsla?

Det kan vara svårt att hinna med att vara konsekvent eftersom allt går så snabbt idag. Ditt fokus kanske är splittrat och du måste bara få ut det där inlägget och göra den där uppdateringen på hemsidan och sedan gå hem.

Det finns en lösning.

Det krävs lite av din tid och ditt engagemang i början, men sedan sprider sig din röda tråd nästan av sig själv när du marknadsför. Hemligheten heter k-o-l-l.

Koll på det visuella uttrycket.

Koll på orden som representerar det du står för.

Koll på känslan som dina bilder alltid ska ge.

Koll på att det du gör stämmer med det du säger att du gör.

Den hjälper dig att lyckas

Den röda tråden betyder inte att all kommunikation ser exakt likadan ut. Däremot säkerställer den att det är tydligt vem avsändaren är (igenkänning) och att du alltid förmedlar samma känsla oavsett var du möter kunden.

Många företag har enskilda välgjorda delar i sin kommunikation – en snygg rapport, en proffsig kampanj eller en inspirerande presentation – men helheten hänger inte ihop. Känslan är inte samma överallt där de syns.

Skapar du en röd tråd i allt du kommunicerar så lägger du grunden för ett starkare varumärke och du har större chans att lyckas i ditt jobb och uppnå dina företagsdrömmar.


Så en röd tråd är lika med perfekt?

Nej, det handlar inte om att kommunikationen ska vara perfekt. Det handlar om att den ska vara konsekvent. Du vill förmedla samma känsla, samma uttryck och samma budskap överallt där du möter dina kunder. Då är det tydligt för dem att du vet vad du står för, vart du är på väg och varför du vill hjälpa just mig.

När texter, bilder, design, ord, visuellt uttryck, struktur, språkkvalitet, kundtjänst, manualer och alla andra delar ger samma intryck och känsla – då övertygar du. Det blir enklare att förstå vad du står för. Man vet vad man kan förvänta sig och det känns förtroendeingivande.

Låt säga att någon hittar dig på Instagram, älskar det du gör, klickar vidare till din hemsida – och den visar inte alls det som hon älskade så i ditt IG-flöde. Kopplingen finns inte. Hennes köptankar börja tvivla på vad du egentligen står för. Din trovärdighet minskar.

För det är ju så, att först när du litar på ett företag och förstår vad de kan ge dig i utbyte mot dina pengar, är du beredd att köpa.

Varje enskilt beslut du tar om hur du ska uttrycka dig just där och då “either builds trust or erodes it”. Se till att beslutet är avsiktligt varje gång.

Du sparar så mycket tid och energi

En bok utan en röd tråd har inte en story som hänger ihop och du tröttnar snabbt på att läsa. Marknadsföring, försäljning och branding utan en röd tråd blir otydlig och gör kunderna osäkra.

Det blir tidskrävande för dig själv att skapa materialet och leder till att du “fixar” en ny version varje gång. Det resulterar i ett splittrat intryck som försvagar varumärket.

Med en tydlig röd tråd tar du snabbare beslut, skapar nytt material fort och lätt och slipper uppfinna hjulet på nytt varje gång.

Det blir enklare att förklara vad du står för och stoltheten över din egen business växer.

Tre steg: budskap, uttryck och tonalitet

  1. Budskapet är kärnan i kommunikationen. Vad vill du att människor ska tänka om varumärket? Vad vill du att de ska säga om dig när du inte är där? Vilken känsla vill du lämna efter dig? Vad vill du att varumärket ska bidra med?

  2. Uttrycket är det som ger det första intrycket, det som våra hjärnor uppfattar allra först. Det finns i de grafiska elementen: logotypen, färgerna, designen, symbolerna, typografin, bilderna, illustrationerna.

  3. Tonaliteten är din röst. Hur låter du i texter, när du pratar på telefon eller publicerar på internet? Språket du har, stilen och känslan i orden du använder, kvaliteten på texterna, relevansen som finns när du pratar till din målgrupp.

Alla tre behöver stödja de andra två för att helheten ska bli trovärdig.

För tänk dig att vi har ett företag som är solklart över sitt varför, ett klockrent budskap. Det syns, märks och känns också i språket och deras texter. Det visuella uttrycket däremot säger något annat. Färgvalet ger en annan känsla, bilderna stämmer inte med det de säger i texterna, typografin och designen är otydliga så man orkar inte riktigt engagera sig i budskapet. Vågar man ens tro på vad de säger i ord när känslan och första intrycket är en annan?

Dokumentera för att förenkla, snabba upp och övertyga

  1. Börja med att analysera nuläget. Ta screenshots och pappersex av varje kanal där du syns och sätt upp bredvid varandra. Är det enhetligt? Vad säger du i dina texter? Vad visar dina bilder? Vad säger omvärlden om dig när vi inte hör? Förstår de mitt goda budskap? Hur låter jag när någon ringer? Vad säger min mailsignatur?

  2. Mejsla fram eller justera ditt goda kärnbudskap. Varför finns företaget? Vad vill du åstadkomma, förändra, bidra till? Why are you a good brand?

  3. Fastställ hur du ska se ut och hur du vill låta för att ge den känsla som förmedlar ditt kärnbudskap. Låt designen och bilderna guida och bekräfta det du säger i dina texter, och tvärtom. Anlita kanske ett proffs som hjälper dig med ett första varumärkespaket, det ger en bra start att bygga vidare på.

  4. Dokumentera enkla riktlinjer i en varumärkesguide som vägleder dig i dina texter, bildval och designbeslut så att du och andra lätt och snabbt kan arbeta konsekvent med ditt varumärke och göra det riktigt starkt på ett enkelt sätt.

  5. Skapa mallar och modeller för att effektivisera och snabba upp ännu mer. De hjälper dig att vara kreativ utan att tappa riktning.

Eftersträva samma uttryck och känsla överallt på webben, i trycksaker, på sociala medier, i rapporter. Anlita kanske en expert som kan ge dig rådgivning och hjälpa dig hålla dig kvar på röda-tråden-banan.

Mer än bara design

Den röda tråden är det bästa säljknepet du har. Den är känslan vi får när vi ser, läser och hör om ditt varumärke. Den röda tråden gör kommunikationen tydlig, konsekvent och proffsig. Den sparar tid och minskar stressen i ditt arbete. Den ger rätt känsla hos målgruppen och du inger förtroende.

Du blir lättare att känna igen, lättare att minnas och lättare att lita på.

Den röda tråden säljer, helt enkelt.

Vill du ha hjälp att hitta din röda tråd och hålla ihop kommunikationen över tid? Med min pakettjänst Marknadshjälpen får du en flexibel partner varje månad. Om du vill göra jobbet själv, få goda råd och utvecklas under tiden kan du boka rådgivning.

Hör av dig på mail så kan vi ta nästa steg tillsammans.

/Carolina

Nästa
Nästa

25 skäl till att förtydliga din kommunikation