Så skapar du en röd tråd i din kommunikation
Den röda tråden är rytmen i din kommunikation. Som ett musikstycke. Rytmiskt, medryckande, ibland spännande, men man vet ändå att det är samma låt, refrängen kommer tillbaka. Tonen är samma. Känslan. Allt hänger ihop.
Många företag har välgjorda delar i sin kommunikation – en snygg rapport, en proffsig kampanj eller en inspirerande presentation – men helheten hänger inte ihop. Känslan är inte samma överallt där de syns. Refrängen kommer inte tillbaka. Det spretar, är otydligt och ger ett mindre professionellt intryck än det skulle kunna göra.
Skapar du en röd tråd i allt du kommunicerar så lägger du grunden för ett starkare varumärke och du har större chans att uppnå dina företagsdrömmar.
Varför är en röd tråd då så viktig?
Kommunikation som stämmer överens i sina olika delar bildar tillsammans en helhet. När texter, bilder, design, ord, visuellt uttryck, struktur, språkkvalitet och alla andra delar ger samma intryck och känsla, så blir det övertygande. Man förstår vad de menar. Det känns förtroendeingivande.
För det är ju så, att först när du litar på ett företag och förstår vad de kan ge dig i utbyte mot dina pengar, är du beredd att köpa.
Låt säga att någon hittar dig på Instagram, älskar det du gör, klickar vidare till din hemsida – och den visar inte alls det som hon älskade så i ditt IG-flöde. Kopplingen finns inte. Hennes köptankar börja tvivla på din trovärdighet.
Vad blir konsekvenserna om du inte har en röd tråd i kommunikationen?
En bok utan en röd tråd har inte en story som hänger ihop och du tröttnar snabbt på att läsa. Marknadsföring, försäljning och branding utan en röd tråd blir otydlig och gör kunderna osäkra.
Det blir tidskrävande att förstå och använda, och leder till att du “fixar” din egen version. Det leder till ett splittrat intryck som försvagar varumärket.
Utan den röda tråden blir arbetet energikrävande och skapar stress, både internt och externt. Arbetet blir svårare, tar längre tid och ger ett sämre resultat.
Varje beslut du tar om hur du ska uttrycka dig “either builds trust or erodes it”. Se till att beslutet är avsiktligt.
Det handlar om tre byggstenar: budskap, uttryck och tonalitet
Budskapet är kärnan i kommunikationen. Den handlar om vad varumärket står för och vill säga. Det bestämmer våra handlingar. Förklarar varför vi finns över huvudet taget. Ofta kallar vi det att vi bygger varumärke, branding på engelska.
Uttrycket är det som ger det första intrycket, det som våra hjärnor uppfattar allra först. Det finns i de grafiska elementen, det vill säga logotypen, färgerna, designen, symbolerna, typografin, bilderna, illustrationerna. Fortfarande pratar vi branding.
Tonaliteten är din röst. Språket du har, stilen och känslan i orden du använder, kvaliteten på texterna, relevansen som finns när du pratar till din målgrupp. Fortfarande bygger du varumärke.
Vad händer då när dessa tre inte hänger ihop? Tänk dig att vi har ett företag som är solklart över sitt varför, ett klockrent budskap. Det syns, märks och känns också i språket och deras texter. Uttrycket däremot säger något annat. Färgvalet ger en annan känsla, bilderna stämmer inte med det de säger, typografin och designen är otydliga så man orkar inte riktigt engagera sig i budskapet. Vågar man ens tro på vad de säger i ord när känslan och första intrycket är en annan?
Praktiska tips för att skapa tydlighet och konsekvens
Börja med att analysera nuläget. Ta screenshots och pappersex av varje kanal där ni syns och sätt upp bredvid varandra. Är det enhetligt? Vad säger vi i våra texter? Vad visar våra bilder? Vad säger omvärlden om oss när vi inte hör? Förstår de vårt goda budskap? Hur låter vi när någon ringer? Vad säger min mailsignatur? Jag erbjuder en Tydlighetsanalys om du vill ta hjälp av någon utifrån som ser det på ett annat sätt.
Mejsla fram eller justera det goda kärnbudskapet. Varför finns företaget? Vad vill du åstadkomma, förändra, bidra till? Why are you a good brand?
Sätt en grafisk, visuell och verbal identitet som ger den känsla som motsvarar det ditt goda budskap vill ge. Låt designen och bilderna guida och bekräfta det du säger i dina texter och tvärtom. Anlita kanske ett proffs som hjälper dig med ett första varumärkespaket, det ger en bra start att bygga vidare på.
Dokumentera enkla riktlinjer för texter, bilder och design så att du och eventuella medarbetare lätt kan arbeta konsekvent. Skapa mallar och modeller.
Eftersträva samma uttryck och känsla överallt på webben, i trycksaker, på sociala medier, i rapporter. Anlita en expert som kan ge dig rådgivning och hjälpa dig hålla dig kvar på röda-tråden-banan.
När är det värt att ta hjälp för att skapa den röda tråden?
När du behöver nya fräscha analytiska ögon som ser ditt varumärke utifrån. Jag hjälper dig gärna med en tydlighetsanalys.
När tiden eller kompetensen inte finns. Med min tjänst Marknadshjälpen finns support när och där du behöver den.
När många delar är inblandade och det är svårt att hålla ihop dem. Här finns det hjälp att få: trycksaker, rapportdesign, infografik.
När du ska lansera nytt, expandera eller exportera. Jag hjälper dig gärna med flerspråkig design och översättning inför nya marknader i Europa.
Den röda tråden är mer än bara design
Den är musik. Känslan vi får när vi ser, läser och hör om ditt varumärke. En röd tråd i din kommunikation gör det tydligt, konsekvent och ger ett professionellt intryck. Den sparar tid och minskar stressen i ditt arbete. Känslan hos målgruppen blir rätt och du inger förtroende. En röd tråd säljer, helt enkelt.
Vill du ha hjälp att hitta din röda tråd och hålla ihop kommunikationen över tid? Med min pakettjänst Marknadshjälpen får du en flexibel partner varje månad. Eller så kan vi börja med Kommunikationscoaching om du vill göra jobbet själv, få goda råd och utvecklas.
Hör av dig på mail så tar vi första steget tillsammans.
/Carolina