Tydlighetsanalys

När varumärket spretar eller budskapet är otydligt

Vad stämmer, vad skaver och vad kan bli tydligare? Låt analysen styra vad du tar tag i och i vilken ordning.

Jag hjälper dig att se klarare och prioritera tydligare så att du kan göra rätt från början.

För dig som skapar eller använder marknadskommunikation, säljmaterial eller är egenföretagare, och känner att varumärket inte är helt konsekvent.

Du får en lista på åtgärder som kan ge varumärket en ökad konkurrenskraft, bättre igenkänning, större tillit och ökad förståelse.

Vad tittar jag på i analysen?

Designen

Utseende, struktur, stil. Hur guidar du mottagaren? Hur skapar du intresse? Vilken känsla förmedlar du med färger, typsnitt och former? Hur konsekvent är du?

Språket

Ton, struktur, läsvänlighet. Hur pratar du? Vilken känsla förmedlar du i texterna? Hur tydliga och läsvänliga är de? Flyter de? Hur lättförståeliga är texterna? Vilken kvalitet har översättningarna?

Bildspråket

Känsla, komposition, stil. Skapar bilderna intresse? Bekräftar de orden? Vilken känsla förmedlar du med färgskala, komposition och ljus? Är bilderna informativa?

Helheten

Enhetligt, pålitligt, igenkänning. Hur tydligt är varumärket? Finns det igenkänning i alla kanaler? Matchar din kommunikation och din professionalitet varandra? Talar alla delar samma språk?

Maila så bokar vi in ett första gratis samtal
 

Hur går analysen till?

Steg 1

Ditt material.

Du skickar webbadress, socials, trycksaker, digitalt material, internkommunikation, e-postsignatur, eventbilder, bildekaler, storformat, bild på anslagstavlan i fikarummet osv. Överallt där du och ditt varumärke syns.

Steg 2

Analys och åtgärdslista.

Jag analyserar ditt material utifrån alla kriterier som ingår i min analysmetod. Därefter skapar jag en lista på förbättringar jag rekommenderar för att din kommunikation ska bli starkare, tydligare och mer hjärnvänlig.

Steg 3

Feedback och support.

Du får hela listan på konkreta förbättringar. Du tar den tid du behöver för att begrunda, planera och genomföra. Jag finns här för enklare frågor, support och feedback. Vill du ha regelbunden rådgivning under arbetet så kan vi ordna det också.

Lär dig mer om varför den röda tråden är så viktig.

Läs hela artikeln här

Känns det överväldigande?

Lugn. Du kan ta det steg för steg. Du väljer vad jag ska analysera, jag skickar offert och så tar vi det därifrån.

Börja till exempel med hemsidan och en annan kanal, som Linkedin, Instagram, eller en trycksak.

Maila så bokar vi in ett samtal

När du vet nuläge blir det lättare att göra en plan framåt.

Och det känns tryggare att ta besluten som leder dit du vill. Analysen ger dig koll på nuläget, en bild av vad som behöver göras och ett tydligt underlag för offerter om du behöver ta in extern hjälp.

Jag hjälper mina kunder ofta med att hitta inkonsekvenser i hur de uttrycker sig, vad de kallar sina produkter eller hur de förklarar användningen.

Pris

Kostnaden för tydlighetsanalysen beror på hur mycket du vill att jag analyserar. Vissa kunder vill bara att jag tittar på hemsidan, andra vill ha en helhetsanalys av alla kanaler. Och allt däremellan. Vissa vill ha en snabb och ytlig analys, andra vill att jag går på djupet. Så fort jag vet vad just du vill ha skickar jag en offert som vi kommer överens om innan jag börjar.

Maila mig här så återkommer jag med ett pris

Varför tydlighet?

Behöver kanske ditt varumärke bli tydligare för att du ska nå dina mål? Kanske behöver din tjänst/produkt förklaras bättre för att kunden ska våga köpa? Och kanske vill den nya kunden ha en tydlig uppföljning som bekräftelse på att investeringen var värd varje krona?

Med tydlighet hjälper du mottagarens hjärna att selektera, fokusera, förstå, ta beslut och agera. Tydlig kommunikation går snabbare att ta in, tar mindre energi och är tillgänglig.

Vet du redan vad du behöver göra för att bli tydligare, men vill ha rådgivning på vägen?

Boka en tydlighetsanalys nu, så att du vet vad du ska ta tag i nästa vecka.

Maila mig här, så återkommer jag direkt